LABORATORUL CONSUMATORULUI DE CO-CREARE A UNOR PRODUSE DIN CARNE HIBRID

 


În ultimii ani, s-a acordat o mare atenție dezvoltării industriei cărnii și a produselor din carne cu proprietăți funcționale în scopul de a promova sănătatea și a preveni riscul de îmbolnăvire. Această trecere în revistă se concentrează pe strategiile de îmbunătățire a valorii funcționale a cărnii și a produselor din carne. Îmbunătățirea valorii funcționale poate fi realizată prin adăugarea de ingrediente funcționale, cum ar fi proteinele vegetale, fibrele alimentare, plantele și condimentele dar și bacteriile lactice, care pot fi încorporate direct în produsele din carne în timpul procesării. Proteinele sunt, după apă, cei mai importanți constituenți ai organismelor animale. În același timp, ele alcătuiesc cea mai diversă clasă datorită secvenței unice de aminoacizi din structura primară a unui lanț polipeptidic. Proteinele din carne sunt considerate complete. Cu toate acestea, proteinele de origine vegetală sunt utilizate ca adaos în produsele din carne ca înlocuitori ai cărnii cu scopul de a îmbunătății propretățile tehnologice, textura dar și valoarea nutritivă.

Numeroase studii recente au demonstrat că un consum constant de carne, în special de carne procesată, crește semnificativ riscul de mortalitate, boli cardiovasculare, cancer colorectal și diabet de tip 2, indiferent de vârstă sau sex. România are cea mai mare rată a mortalității din Europa din cauza bolilor cardiovasculare, cu 109 decese la 100.000 de locuitori, comparativ cu media europeană de 44 la 100.000. Astfel, bolile cardiovasculare sunt principala cauză de deces în România, reprezentând 57% din totalul deceselor naționale.



În cadrul parteneriatului dintre Universitatea de Științele Vieții „Regele Mihai I`` din Timișoara și The Family Butchers SRL, s-au organizat mai multe sesiuni de lucru, întâlniri creative cu consumatorii, interviuri, focus grup, paneluri de consumatori, ateliere de co-creare, prin care s-a promovat alimentația sănătoasă și în special produsele din carne. Grupurile de consumatori au fost selectate pe baza unor criterii specifice, iar procesul a fost condus de modeatori experimentați aparținând Universității de Știintele Vieții „Regele Mihai I`` din Timișoara.  În cadrul Laboratoarelor de co-creare organizate în cadrul proiectului, au fost concepute în mod teoretic, virtual, 12 produse din carne hibrid care răspund cerințelor acestui segment de consumatori. Pe baza conceptelor și modelelor formulate de către grupurile de consumatori, procesatorii din industria cărnii își pot adapta și personaliza producția la cerințele pieței.

În baza propunerilor făcute de grupurile de consumatori, The Family Butchers SRL va avea în vedere obținerea și comercializarea, pe piața din România, a unui produs din carne hibrid, obținut prin tehnologie proprie inovatoare. pe bază de materii prime animale și proteine vegetale. In acest sens, recomandările și sugestiile grupurilor experimentale de consumatori implicați în procesul de co-creare vor sta la baza obținerii unor noi sortimente de produse din carne hibrid cu deschidere spre comercializare.

Prin organizarea acestor laboratoare de co-creare ale Consumatorului ca și instrumente de lucru în dieta personalizată se urmărește accesul și implicarea consumatorului în procesul de decizie cu privire la rețetele de fabricație și tehnologia de obținere a produselor din carne, conștientizarea consumatorului și creșterea nivelului de cunoaștere în domeniul alimentar, precum și diversificarea gamei sortimentale în industria produselor din carne în raport cu cerințele pieței.



Acest material a fost realizat în cadrul proiectului: EIT Food RIS Consumer Engagement Labs 2024, număr IMP-RIS-2325-19153-01, CEL-2024-15.



 

Comentarii

Știri - USVT

Facultatea de Agricultură, partener-cheie în proiectul AirMON pentru monitorizarea calității aerului în Banat

Tradiții Multiculturale Bănățene în Spațiul European la Facultatea de Inginerie Alimentară - USVT